ponedeljek, 28. junij 2010

Kakovost pisanih medijev

Gotovo ste v medijih zasledili, kako se je te dni pisala teniška zgodovina. Mahut proti Isnerju. Oba igralca sta dobila po dva niza, v tretjem pa se nekako nista mogla dogovoriti, kdo bi se prebil v naslednji krog. In ker pravila določajo, da je treba vztrajati, dokler kdo ne povede z dvema igrama razlike, sta vztrajala. Od dveh popoldne pa pozno v noč, nakar je sodnik vendarle prekinil dvoboj. Naslednji dan sta nadaljevala in po uri popoldanskega švicanja vendarle prišla do konca - s 70 : 68 je v petem nizu slavil Isner.

http://24ur.com/sport/ostalo/cudez-v-wimbledonu-tudi-po-desetih-urah-nista-koncala-dvoboja.html
- tole je članek na 24ur.com o tem neverjetnem dogodku, ki je prvič po letu 1977 na wimbledonsko zelenico privabil tudi samo kraljico. Vendar mimobežni bralec ne bo opazil malomarnosti zapisanega, ne bo opazil najmanjše linije odpora. Kdor tole vidi prvič, ne bo opazil, da je tole isti (isti, ne enak) članek, kot je bil spisan na večer, ko je bil dvoboj prekinjen, le da so mu dodali dva trivrstična odstavka, da je raja zvedela še o zaključku dvoboja.

Okej, bi rekel človek, pač niso imeli kaj dodati. So bili malo leni. Ampak medij kot 24ur.com si takega spodrsljaja - vsaj po mojem mnenju - ne bi smel privoščiti. Ta prav bode v oči, ker članka sploh niso popravili, da bi izgledal, kot da je šele pravkar prišel izpod prstov. Da bi izgledal, kot da je dokončan. Da bi izgledal, kot da je aktualen. Hočete dokaz? Poglejte si lestvico najdaljših teniških dvobojev na dnu novice. Beseda nedokončan pove vse. Vse.

Tole je bila pika na i oziroma še dodaten razlog, da ne cenim spletnih novic. Že tako se kar se da malo zadržujem v družbi internetnih medijev, ampak ko sem gor, pričakujem vsaj normalno branje in spoštovanje do bralca. Tole je bila ena redkih novic, ki sem jo prebral na spletu, ker je bilo moje zanimanje za zgodbo, ki bo definitivno končala v teniških analih, pač preveliko. Veliko raje odprem časopis in preberem kvalitetno zapisane besede.

Branje - o branju. je bil moj sploh prvi blogerski zapis, ki sega nazaj v 3. junij 2009 (happy blogiversary to me, pa čeprav s parimi tedni zamude, hehe). V njem sem se razpisal o tem, kako je naša družina zamenjala Dnevnik za Delo. Še dandanes vsak dan odprem ta megalomanski časopis, ga prelistam, preberem športne strani in zanimivejše aktualne članke, hkrati pa dejansko uživam v branju. Novice so kakovostne, razporejene po pomembnosti, trači odžirajo le majhen delež prostora.

Kar pa ne moremo reči za spletne hranilnice informacij. Spomnim se, kako sem z mobilnim telefonom v roki na nek večer stal v eni vukojebini, kjer je mobitel postal bolj za okras kot za uporabo. Signal minimalen, v glavnem. No, jazst se na vse pretege trudim izvedeti, kdo je dobil tekmo lige prvakov tisti dan, hkrati pa me je zanimal še povzetek tekme. Simobil internet mi je vendarle omogočil, da sem se povezal na mobilno verzijo štiriindvajsetih ur, kjer sem nato ob dolgem čakanju vendarle priklikal na šport. Glede na to, da povezava ni bila hitra sploh, sem res popizdil, ko sem trikrat narobe kliknil, saj so bili vsi članki povezani z žogobrcarskim tekmovanjem, a v vseh so bili le neka natolcevanja o prestopih, poškodbah in pa prevaranih ženah. V četrto sem vendarle prišel do tako željene informacije o tekmi, pa še ta me je zaradi svoje skromnosti pustila bolj kot ne ravnodušnega.

Enaka zadeva je z njihovo videoteko. Če sem že kdaj z veliko željo odjadral na 24ur.com, je bilo to zato, da bi si ogledal gole iz Lige prvakov. Vsekakor sem se moral kar namučiti, da sem prišel do njih, nato pa v večini primerov posnetkov sploh ni bilo možnosti predvajati. Pa ne spravljam se samo nad 24ur, saj so iz mojih izkušenj, kar se tiče spletnih medijev, še med najboljšimi. Enake zadeve se dogajajo na multimedijskem centru naše nacionalke in tudi drugod, mogoče samo v manjši luči. Vsekakor pa je skupni imenovalec vsem tem internetnim medijem manjko kakovosti napisanega.

Vendar to še ne pomeni, da so tiskane zadeve pa zelo na nivoju in vredne branja. Ne, daleč od tega. Slovenske novice, na primer, dnevnik s poudarkom na črni kroniki, je naravnost smešen, če ne kar patetičen, medtem ko je brezplačni Žurnal še slabši kot večina internetnih obveščevalcev. Še takrat, ko se res dolgočasim, pa zraven mene počiva ta zastonjski kup reklam, ga le v redkih primerih vzamem v roke, pa še to ponavadi zaradi sudokuja ali križanke. Novice v njem so enostavno obupne.

Pri informacijah namreč ni le pomembno, da jih dobimo, vendar tudi, na kakšen način so nam servirane. Nepreverjene izrečene besede, prehitri zaključki, preveč natolcevanja in podobne traparije so vsekakor neprimerne. Najlažje je biti ovca brez kritičnega mišljenja. Ne pustimo se zavesti medijem, ki bi zaradi prodaje napisale tudi totalno neumestne stvari. V današnjih občilih je preveč če-jev, ki kljub neprimernosti dvignejo zanimivost zgodbe na višjo raven, čeprav je verjetnost, da bo do teh dogodkov prišlo, minimalna. Hkrati pa se na naslovnicah spletnih strani z informacijsko vsebino pojavlja vse preveč nepomembnih zgodb, ki res nimajo nobene - ampak res nobene - kulturne vrednosti.

Pri spletnih medijih pa me moti tudi možnost komentiranja, predvsem zaradi tega, ker komentirajo vedno le neki polpismeni primitivci. Neutemeljene trditve in anonimna podjebavanja so stalnica na dnu (po možnosti solidnih) člankov, kar res pokvari vtis. Ne vem, kako je lahko tako debilno komentiranje lahko komu v zabavo. Sploh, če zraven pokaže še vse svoje neznanje slovenščine, ki pa v internetnem okolju tako in tako izgublja na veljavi, na žalost.

Drugo leto, ko bom študent v naši prestolnici, bom kljub pregovorni denarni stiski dal kakšen evro več na mesec in bral kvalitetne, po pomembnosti razporejene novice, ki jim je dodana še kakšna beseda strokovne ocene oziroma kritike. Absolutno bom mnogo raje še naprej užival v vsakodnevnem prebiranju Dela, kot pa skakal iz enega informacijskega centra na drugega v upanju na kakovosten članek, ki je prej izjema kot pravilo. Najlažje je biti nekritičen, stari grški modrec Aristotel pa je glede tega dejal: "Criticism is something we can avoid easily by saying nothing, doing nothing, and being nothing." Toda, pomislite - ali je nekritičnost, sploh do novic, res nepomemno zanemarjajoča?

5 komentarjev:

Ana pravi ...

Ravno na ustnem delu mature pri angleščini sem morala debatirat o medijih in moje mnenje je približno tako:
1. Najprej moram komentirat Delo :) Kupimo ga ob sobotah sicer na dom prihaja Dnevnik; naša miza je pač premajhna za Delov ego :D Prelistam celega, ustavim se pri kulturi, Sp pa se valja cel teden na pisalni mizi. Zadnje čase se mi zdi da so vsak drugi teden dobri prispevki :)

Sicer se mi pa zdi, da je radio okoli novic najbolj jedernat in konkreten, ne vidiš slike ampak izveš bistvo brez balasta. Val 202:)

Kaj pa televizija? Dejansko popizdim, ko slišim tist panično-nervozen glas na Svetu. Pa 24h- ni to več to :)

Kakorkoli obrnem, verjetno se ne bom nikoli navadila brat novice na spletu, ker ni tistga feeling držat list papirja, je pa zato bolj ekološko :) Hmm

Črt pravi ...

Drugi mediji so zgodba zase, medtem ko pisani - taki, ki jih bereš - morajo absolutno biti tiskani. Sicer res ni ne pristnega filinga ne pristne uživancije. Sploh sobotna priloga je totalen plus kakovostnega tiskanega časopisa, ja. :)

Don Marko M pravi ...

aja, najprej Happy birthday, torej tvojemu blogu....
za moj okus so elektronski mediji preveč površni v podajanju informacij, sploh ko gre za resne...praviloma le poskenirajo novico iz pravega časopisa, pa še to jim uspe površno narediti....in potem ni čudno, da se komentatorji "koljejo" med seboj in čisto oddaljijo od bistva....
drugi, a nič manjši problem, pa so naši dnevniki...rumenih sploh ne bom omenjal....tisti resni pa so itak tako ali drugače pod neposrednim vplivom določene politične opcije in temu primerno nažigajo....predvsem pa se osredotočajo na tiste "če"je, mogoče, verjetno in podobno, kar seveda povsem izniči novinarsko kredibilnost....vsaj v mojih očeh...
nekaok sem navajen tujih, predvsem italijanskih novinarjev, ki res povsem brez dlake na jeziku in povsem realno in objektivno predstavljajo dejstva, a še vedno dopuščajo maneverski prostor posamezniku bralcu, da si v več možnih odogovrih prinese svoj zaključek....
informacij je danes vse naokoli že bistveno preveč in tiste prave zgubljajo na ceni ravno zaradi "šalabajzerskih" novinarjev, ki svoje riti ne vzdignejo iz stola in spišejo članek na osnovi tega, akr jim kdo pošlje po mailu ali kar pove...kar je seveda povsem neresno in neodgovorno tudi do bralcev in posledično so nekateri novinarji na takšen način že uničili lepo število poštenih ljudi v naši podalpski, da bi tisti drugi izpadli pošteni....seveda ni prav, a neodvisnega medija pri nas žal ni, čeprav se vsi na to sklicujejo...
zdaj sem že zverziran, kako priti do pravih informacij, a še vedno najraje preberem lastna mnenja in mišljenja kolegov blogerjev, ki s(m)o, po moji oceni, v veliko primerih dosti boljši in kakovostni novinarji kot tisti novinarji, ki to počnejo kao profesionalno....
za brat Delo pa res nimam časa, ker imam preveč dela, pa denarja za buttlerja še nimam dovolj, da bi mi strani obračal... ;)

Črt pravi ...

Rahel politični vpliv se čuti, da, ampak je kar težko priti do konkretnih, jasnih informacij, če ne plačuješ denarce za njih, ane? Jazst sem kar srečen, da smo naročeni na Delo, ker teh povzetkov in natolcevanj ne prenesem. Ja, včasih (beri: ponavadi) je mnogo bolje prebrati kakšen zapis na blogu, kot pa iti na internet po novice. Čeprav je že res, da Italijani mogoče to naredijo zelo v redu, pa v Sloveniji nimam takih izkušenj sploh. Škoda.

rabarbara pravi ...

Mediji so vse povsod okoli nas. Skorajda že krojijo naša življenja in človeški pogled na svet ter s tem tudi ustvarjajo javno mnenje. Zakaj bi se posameznik naprezal in odločal sam, razmišljal s svojo glavo, če lahko zgolj pasivno sledi množičnim občilom??
Zakaj?! Ker imamo to možnost! Ker smo razumska bitja, ki smo se sposovba odločati! Možgane imamo zato, da jih kdaj pa kdaj tudi uporabimo! Res je, niso vse novice kvalitetne, vredne prebiranja; zato je po mojem mnenju napočil že skrajni čas, da se naučimo kritično sprejemati besede novinarjev in znati tudi podvomiti vanje!